Informacja o skargach i wnioskach
Skarga i wniosek
Skargi i wnioski rozpatrywane są na podstawie przepisów prawa w oparciu o art. 63 Konstytucji RP, Dział VIII Kodeksu postępowania administracyjnego (k.p.a.) oraz Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 8 stycznia 2002 r. w sprawie organizacji przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków.
Art. 227 k.p.a. stanowi, że przedmiotem skargi jest zaniedbanie lub nienależyte wykonywanie zadań przez właściwe organy albo przez ich pracowników, naruszenia praworządności lub słusznych interesów obywateli, a także przewlekłe lub biurokratyczne załatwianie spraw.
Art. 241 k.p.a. stanowi, ze przedmiotem wniosku srogą być sprawy ulepszenia organizacji, wzmocnienia praworządności, usprawnienia pracy i zapobiegania nadużyciom, ochrony własności społecznej, lepszego zaspokojenia potrzeb ludności.
O tym czy dane pismo jest wnioskiem czy skargą decyduje jego treść, a nie jego forma zewnętrzna - zatytułowanie pisma przez nadawcę - art. 222 k.p.a.
Podmioty uprawnione do składania skargi/wniosku
W myśl art. 221 k.p.a. skargi i wnioski można składać w interesie publicznym, własnym lub w imieniu innej osoby za jej zgodą. Powszechny charakter instytucji skargi i wniosku powoduje, że mogą je składać obywatele niezależnie od posiadanego obywatelstwa, małoletni, organizacje społeczne, a nawet osoby nie dysponujące pełnią praw (ubezwłasnowolnieni, pozbawieni praw publicznych).
Skargi mogą pochodzić od jednej, czy dwóch osób, ale również mogą być składane w formie zbiorowej - podpisane przez wielu członków danej społeczności.
Przyjmowanie skargi/wniosku
W myśl § 5 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 8 stycznia 2002 roku w sprawie organizacji przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków, skargi mogą być wnoszone pisemnie, telegraficznie lub za pomocą dalekopisu, telefaksu, poczty elektronicznej, a także ustnie do protokołu.
W razie zgłoszenia skargi lub wniosku ustnie, przyjmujący zgłoszenie sporządza protokół, który podpisują wnoszący skargę lub, wniosek, i przyjmujący zgłoszenie (art. 6 cyt. Rozporządzenia).
W sprawach skarg i wniosków Komendant Powiatowy Policji w Szczytnie przyjmuje interesantów w poniedziałki w godzinach od 12.00 do 16.00 - po wcześniejszym umówieniu terminu pod nr tel. 47 73 312 11.
Funkcjonariusz Jednoosobowego Stanowiska do spraw Dyscyplinarnych, Skarg i Wniosków Komendy Powiatowej Policji w Szczytnie przyjmuje interesantów w poniedziałki od godz. 7.30 do 16.00 oraz od wtorku do piątku w godzinach urzędowania, tj. od 7.30 do 15.30.
Skargi i wnioski mogą być składane pocztą elektroniczną na adres: skargi@szczytno.ol.policja.gov.pl jak i faksem na nr 47 73 312 15.
Rozpatrywanie skargi/wniosku
Na podstawie § 8 ust. 1 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 8 stycznia 2002 roku w sprawie organizacji przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków, skargi i wnioski nie zawierające imienia i nazwiska (nazwy) oraz adresu wnoszącego pozostawia się bez rozpoznania.
Jeżeli z treści skargi lub wniosku nie można należycie ustalić ich przedmiotu, wzywa się wnoszącego skargę lub wniosek do złożenia, w terminie siedmiu dni od dnia otrzymania wezwania, wyjaśnienia lub uzupełnienia z jednoczesnym pouczeniem, że nie usunięcie tych braków w wyznaczonym terminie spowoduje pozostawienie skargi lub wniosku bez rozpoznania.
Załatwienie skargi, w świetle przepisów, polega na rozstrzygnięciu, wydaniu polecenia lub podjęciu innych stosownych środków w celu usunięcia stwierdzonych uchybień i w miarę możliwości przyczyn ich powstania oraz zawiadomieniu w sposób wyczerpujący skarżącego o wynikach rozpatrzenia, dokonanych rozstrzygnięciach, wydanych poleceniach lub podjętych innych stosownych środkach i działaniach.
Terminy i zawiadomienie o sposobie załatwienia skargi/wniosku
Terminy załatwienia skarg i wniosków określone są w art. 237 k.p.a.
Termin 7 - dniowy obowiązuje, gdy skarga lub wniosek nie dotyczy organu, do którego wpłynęła skarga lub wniosek i trzeba korespondencję przesłać do organu właściwego do załatwienia sprawy, ewentualnie zwrócić skargę skarżącemu/wnioskodawcy wskazując właściwy organ - art. 231 k.p.a.
Skargi i wnioski powinny być rozpatrywane bez zbędnej zwłoki, a przypadku, gdy jest potrzeba zebrania materiału niezbędnego do rozpatrzenia skargi – organ załatwia skargę lub wniosek nie później niż w ciągu miesiąca.
W przypadku, gdy organ nie zdoła załatwić skargi w ciągu miesiąca - przed jego upływem - należy pisemnie zawiadomić osobę skarżącą o tym fakcie podając jednocześnie przyczyny zwłoki, wskazując nowy termin załatwienia skargi oraz pouczyć o prawie do wniesienia ponaglenia.
W przypadku, gdy skarga wpłynęła za pośrednictwem lub bezpośrednio od posła, senatora lub radnego organ załatwia skargę w terminie 14 dni od jej wniesienia albo przekazania.
Organ nie może załatwić skargi poza zakresem swojej właściwości, ponieważ byłoby to działanie pozbawione podstaw prawnych.
Ochrona prawna osoby składającej skargę
Art. 225 § 1 k.p.a. wprowadza ustawową ochronę prawną skarżącego i wnioskodawcy. Przepis ten brzmi: „Nikt nie może być narażony na jakikolwiek uszczerbek lub zarzut z powodu złożenia skargi lub wniosku albo z powodu dostarczenia materiału do publikacji o znamionach skargi tub wniosku, jeżeli działał w granicach prawem dozwolonych".
Zniesienie ochrony prawnej osoby składającej skargę
Granice ochrony prawnej osoby składającej skargę wyznacza zgodność z prawem działania osoby składającej skargę lub wniosek w związku z tym ochronie nie podlega osoba, która poprzez wniesienie skargi lub wniosku narusza dobra chronione innych osób, dopuszczając się przestępstwa oszczerstwa, zniesławienia lub zniewagi, albo też ujawnia prawnie chronione informacje.
Osoba wnosząca skargę do organów powołanych do ścigania lub orzekania w sprawie o przestępstwo, wykroczenie lub przewinienie dyscyplinarne powinna być świadoma, że kierowanie fałszywych oskarżeń wobec innej osoby – niekoniecznie policjanta – może skutkować odpowiedzialnością karną z art. 234 k.k.
Postępowanie w sprawie złożonego wniosku
Organ właściwy do rozpatrzenia wniosku powinien załatwić sprawę bez zbędnej zwłoki, nie później jednak niż w ciągu miesiąca zawiadamiając o powyższym wnioskodawcę.
W razie niemożności załatwienia wniosku w ww. terminie, właściwy organ obowiązany jest w tym terminie zawiadomić wnioskodawcę o czynnościach podjętych w celu rozpatrzenia wniosku oraz przewidywanym terminie załatwienia wniosku.
Wnioskodawcy niezadowolonemu ze sposobu załatwienia wniosku oraz w przypadku nie załatwienia sprawy w ustawowym lub wyznaczonym przez właściwy organ terminie, służy prawo wniesienia skargi w trybie określonym w kpa.
Skargi na działalność Policji można kierować do kierowników jednostek policji, jak również składać bezpośrednio do Rzecznika Praw Obywatelskich: